Csapatépítés blog 8.rész
Írta: Csapatépítő blogger   
2015. Július 02. Csütörtök, 08:35

csapatepito blog 8 nagy

 

 

Hogyan kell jó időbeosztást csinálni, ha csapatépítést szervezel?

Stephen R. Covey méltán bestsellerré vált könyve, A kiemelkedően sikeres emberek 7 szokása nyomán összeállítottam egy javaslatot, hogyan is vágj bele a csapatépítés szervezésébe, ha most állsz ezzel szemben először (vagy ha vannak már vele kapcsolatban rossz tapasztalataid).

1.Légy proaktív!
Ne fogadd el, hogy nálatok nem megfelelő a munkamorál, nincs igaza csapat, vagy igény csapatépítésre. Ennek az első gondolatnak azért kell mindig a szemed előtt lebegnie, mert bár nem tudhatod, hogy mit hoz számodra/ a cég számára az élet, az biztos, hogy mindig van választásod, te döntöd el, a kollégákkal ti döntitek el, hogyan reagáltok. Mindig van esély a fejlődésre, a változásra.

2.Már a kezdetekkor lásd a célt!
Ha nincs célod, nincs mit elérni, csak reménykedhetsz benne, hogy ahol végül kikötsz, az jó hely lesz. Az, hogy kellene egy csapatépítős hétvége, nem cél. Az sem lehet az indok, hogy azért menjünk csapatépítésre, mert mások is mennek, mert divat, mert a cég kasszája elbírja. Az sem elég (bár elég vonzó lehet), hogy bulizni akarunk egyet. Miért akarunk együtt tölteni időt? Miért költünk erre pénzt, szánunk rá energiát? Ezeket a kérdéseket meg kell válaszolnunk, és ezek a válaszok már olyan célok lesznek, amik messzire visznek, hosszú távra szólnak, a cégünk kimondott vagy kimondatlan küldetéséhez, víziójához kötődnek, azt támogatják.

3.A fontos dolgokat tedd előre!
Valahol itt, a 3. lépésben kell csak rátérned a konkrét tervekre. Milyen játékokat, feladatokat, programokat, rendezvényt szeretnél? Amikor átnézed a helyszínek, szervezőcégek kínálatát, hirtelen úgy érzed, hogy mindegyiken részt kellene venni. Válogass, írd fel, melyek azok, amelyek mindenképpen szeretnél, és ha marad idő közöttük, akkor azt feltöltheted a többi programmal. A szerző ezt ahhoz a feladathoz hasonlítja, amikor egy üvegbe apró és nagy kavicsokat kell beletöltened. Ha elkezded feltölteni az üveget apró kavicsokkal, akkor a végére a nagyoknak, a legfontosabbak egy részének nem jut hely (eltelt a csapatépítés napja, és éppen a legjobb programokra nem jutott idő). De ha fordítva teszed, először elhelyezed az üvegben a nagy kavicsokat, majd ráöntöd az aprókat, akkor azok szépen eloszlanak majd a nagy kövek közti résekben. Talán kimarad a kicsik közül is néhány, de a nagyok biztosan helyet kapnak.

4.Törekedj a kölcsönös győzelemre!
Mást akar a tulajdonos, mást a vezetőség és mást a munkatársak. Ez természetes, hiszen más-más motiváció miatt vesznek részt a szervezet életében. Ez azonban ne rettentsen el, lépj egyet hátra, tekints egy kicsit nagyobb perspektívából az A és B program közötti választás problémájára és lásd meg, hogy mi az ellentétes preferenciák mögötti motiváció. Miért akarja a vezetőség A-t, és a többiek miért B-t? Ismét a miérteken van a hangsúly, mert így a valódi érdekeket tudod egyeztetni, ha e logika mentén szervezed a csapatépítést, akkor a végén a választásoddal mindenki elégedett lesz.

5.Először a másikat értsd meg, aztán értsd meg magad!
A miérteket csak úgy tudod megismerni, ha félreteszed a terveidet, és úgy hallgatod a másikat, hogy valóban rá figyelsz. Beszélgetés közben sokszor látszólag figyelünk csak, a fejünkben a saját gondolataink, a tervezett válaszunk forog, és így a másiktól jövő olyan lényegi információk is elveszhetnek, mint a motivációja, ami ahhoz, hogy megértsünk/ észleljük teljes odafigyelést kíván.

6.Használd ki a szinergiákat!
Mindig vannak olyan erőforrások, ötletek, emberek a szervezetben, amiket-akiket ha összehozol, akkor az 1+1= nem 2, hanem 3 vagy még több. Ha megosztjuk ötleteinket, azzal egymást motiváljuk, és olyan pozitív energiákat szabadítunk fel, amelyek külön-külön nem jöhettek volna létre. Van, aki adni szeretne, van, aki kapni, és sokszor nem találnak egymásra. Egyes tevékenységek során keletkező melléktermékek, mások inputjai lehetnek. Figyeljük meg, hogy kik azok a cégben, akik szívesen vesznek részt a csapatépítés szervezésében. Nézzünk körül, hogy a cég tevékenységei közül melyek azok, amelyeket be lehetne vonni a csapatépítésbe.

7.Élezd a fűrészt!
A sikeres embereknek, tevékenységeknek is folyamatosan szükségük van élezésre. Ha sikeresen megoldottad a csapatépítés megszervezését, jó lett a program lista és az időbeosztás is, akkor kérj visszajelzéseket, és készülj a következőre, fejlődj tovább ebben is, ahogy az élet minden más területén is megéri. Covey a test, szellem és a lélek egyidejű fejlesztéséről ír ebben a pontban, ha ezt a csapatépítés szervezésére szeretnénk átültetni, akkor azt mondhatjuk, hogy az eredményeket és a fejlődési lehetőségeket mindig érdemes több dimenzióban vizsgálni. Költségek, hangulat, részvételi arány stb. – mindig van hova fejlődni.